Känslan av att vara biomedicinsk analytiker

Tror jag har fått min första riktiga känsla av att vara biomedicinsk analytiker.

Vi hade en lab som gick ut på att bestämma koncentrationen blodsocker i ett blodprov.

Det gör man genom att låta provet reagera med ett ämne, som ger en gul produkt. Ju gulare det blir - desto högre blodsocker. Exakt hur gult det är mäter man med en spektrofotometer. Ascoolt.

Men det är först nu i efterhand som jag börjar få den här känslan...

Jag kan ta ett venprov på en patient och ta reda på hur mycket glukos som finns i blodet hos patienten. Helt själv.
HUR COOLT ÄR INTE DET? JA, JAG KOMMER HA VÄRLDENS BÄSTA JOBB!!!

Det tog ett tag att hitta hit. Först pluggade jag omvårdnad, det var skittråkigt, så jag pluggade IT istället. Sen var jag sjukt förvirrad och bölig ett tag, och till slut hittade jag rätt <3

Åh, vad glad jag är att jag pluggar det jag gör.


HERREGUD! Jag höll ju på att glömma!

Var på bio idag med Jérémy och Camilla. Vi såg The other guys, med Will Ferrell. Heeeerregud vilken rolig film. Jag älskar Will Ferrell. Se filmen. Eller var en fyrkant. Du väljer.

För er som inte är som jag och tycker att trailers är spoilers:


Kommentarer
Postat av: haplo

Jupp, glukoslabben. It rewled.

Och att bara komma på det här med standardlösningar för att göra en standardkurva att rita in abs för ens patientprov och på s+å sätt få tag i dess koncentration?

Freaking brilliant!

2010-10-23 @ 12:10:40
Postat av: Elaine

heheh jag vill inte förstöra eller så...men skulle färgen bli röd? :S

2010-10-25 @ 20:18:03
Postat av: Jessica

Rebecca: Eller huuur!



Elaine: Oj! Det står ju gul? Fast det ska stå rosa haha.

2010-10-25 @ 20:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0