Mina tänder - Lägesrapport

Jag vill informera er om läget angående mina tänder.

Häromsistens var jag hos tandläkaren. Hon sa "Jäättefina tänder, ser jättebra ut!" Jag kände mig lite mallig.
Sedan kom hon till en tand i min underkäke. "Där är ett hål." konstaterade hon kort, lite uppgivet. "...jag blir nästan lite bölig... Så fina tänder." fortsatte hon. Det var lite känslosamt inne hos tandläkaren. Själv åkte jag en berg- och dalbana av känslor.

Mitt första hål, efter 23 hålfria år. Då var det dags. Jag har kassa tänder, precis som ni andra. Mina tänder är inte exklusiva och magiska längre. Jag kände mig besegrad av tandtrollen.

Känslorna förändrades strax. Äntligen! Jag ska göra ett ingrepp hos tandläkaren. De ska laga ett hål! Hur funkar det? Gör det ont?

Är det okej att tycka att det är spännande att gå till tandläkaren? Jag vill inte att besöket ska ta slut när jag är där. Och då var jag ändå ett tandställningsbarn när jag var liten. En gång grät jag hos tandläkaren för att de satte in en form i munnen på mig som tryckte mot tandköttet aaashårt.

Jag har hört att det är sånt som gör att man får tandläkarskräck?

Jag minns en jävligt konstig sak från min tandställningstid. Ett sånt där konstigt minne som etsat sig fast, som inte ens är viktigt.

Jag skulle göra en av de där avtrycken. De tog en metallform, såg ut som något taget ur Saw typ. Och så la de en grön gegga i, som mina tänder skulle gjutas i. Och tandläkaren kommenterade den gröna geggan, exakt såhär: "Det här påminner om när nagellack blivit sådär segt och man måste hälla acceton i" Jag fattade ingenting, jag var för liten för att använda nagellack, men så fort jag började göra det så använde jag mig av det där knepet. Acceton i nagellack alltså.

I alla fall. Jag har alltså ett hål i en tand.

DESSUTOM. Så håller min tredje, och min sista visdomstand på att titta fram! Detta är mycket spännande. Dels betyder det att jag uppnått ett högre stadie av visdom och dels så betyder det att jag får ökad tuggkapacitet. Två bra egenskaper, om ni frågar mig. Ett grattis vore på sin plats.

Kommentarer
Postat av: Jenny Sabba

Hahaha. Jag hade också massa hålfria år och jag minns känslan precis som du beskriver det. Att man åkte dit! Min stora tjej har fått göra tandavtryck FYRA gånger. Också som du beskriver det. Vissa saker förändras aldrig! Hon HATAR det! Kul att du känner att du hittat rätt i yrkesvärlden. Om du ångrar dig finns ju alltid tandhygienist. Verkar va nåt för dig ;) Kramar

2010-10-25 @ 11:57:54
Postat av: Jessica

Uuusch för tandavtryck!

Haha, ja, tandhygienist kanske vore något ;)

Det kan jag bli om jag tröttnar på att vara BMA.

2010-10-25 @ 20:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0